Bargeres verliest wedstrijd tegen Valthermond in de beginfase

14 oktober 2013 1e elftal

De ruststand  was slechts 2 – 1 maar het had ook 4 – 0 kunnen staan voor Valthermond. De eerste 20 minuten waren duidelijk voor de thuisploeg en Bargeres leek onder de indruk van de degradant uit de 2de klasse. Voortdurend werd de defensie van Bargeres, met name op de linker flank, onder druk gezet waardoor de gasten uit Emmen niet tot een fatsoenlijke opbouw kwamen. Valthermond kreeg daardoor vele kansen maar wisten deze maar beperkt te verzilveren. Een ruststand van 2 – 1 bood nog perspectief voor Bargeres. In de tweede helft een bijzondere boeiende wedstrijd. De aanvalsgolven gingen op en neer met de beste kansen nu voor Bargeres. De afwerking bleef achter waardoor Bargeres zichzelf niet beloonde met het betere spel in de tweede helft. In de blessuretijd viel definitief het doek, 3 – 1.

In de derde minuut keek Bargeres al tegen een achterstand aan. De pressie van Valthermond was groot  en Edwin Drenth kon vrij eenvoudig de openingstreffer achter keeper Melvin de Vroet leggen. Valthermond ging door en achtereenvolgens kregen Theo Gennissen en Aaron Drenthe  goede kansen om de voorsprong te vergroten. In de 11de minuut was het wel raak na een voorzet Aaron Drenthe lobde  Edwin Drenth de bal fraai over keeper de Vroet. Bargeres leek de bietenbrug op te gaan maar wist zich al gaande de wedstrijd te herstellen. Uit een corner van Patrick Schuttrups kwam zowaar de aansluitingstreffer door een kopbal van Rob Stiekema. De schade bleef daardoor beperkt tot de rust.

In de tweede helft tapte Bargeres uit een ander vaatje. De duels werden nu meer gewonnen, minder ruimte weggegeven en kansen gecreëerd. Leon Smalbil schoot op de paal na een goede voorzet van Leon de Labije. In de rebound belandde een hard schot van Jorrit Visser op de vuisten van de prima keepende Ronald Veerbeek.  Even daarna had Leon Smalbil een vrije kopkans maar ook deze kans belandde in de handen van keeper Veerbeek. Smalbil miste vervolgens nog een mogelijkheid na opnieuw een voorzet van Labije. Valthermond kreeg in de uitvallen ook goede kansen en zo golfde het spel op en neer. Een voorzet van Aaron Drenthe werd voor een leeg doel gemist door Edwin Drenth. Aan de andere kant kwam Rob Stiekema steeds vaker op en vanaf rechts kon hij vrij oprukken naar het doel van Valthermond maar zijn hard schot kwam in het zijnet. In de slotfase kreeg de ingevallen Frank Hagenauw nog een ideale mogelijkheid maar ook zijn inzet kwam op het been van keeper Veerbeek. In de blessuretijd viel het doek voor Bargeres. Koen van Schaik was vanaf de linkerflank helemaal vrij gespeeld en de uitgelopen keeper Melvin de Vroet kon zijn inzet in eerste instantie nog verwerken. De bal kwam vervolgens bij Edwin Drenth die in het leeg gelaten doel vrij eenvoudig de derde treffer kon binnen koppen. Een puntenverdeling was  op grond van de tweede helft redelijk geweest maar de oorzaak van de nederlaag  lag in de eerste 20 minuten. De wedstrijd werd geleid door Mw M. Adema uit Leek. Zij floot een prima wedstrijd en stond duidelijk boven de partijen in deze overigens sportieve wedstrijd. Ik kan het niet vaak genoeg herhalen “je zou iedere week zo’n vrouw willen hebben”.

Doelpunten: Edwin Drenth 1 – 0, 2 – 0 (3, 13), Rob Stiekema 2 – 1 (33), Edwin Drenth 3 – 1 (92)

Valthermond: Erik Jan Veerbeek, Koen van Schaik.

Bargeres: Frank Smalbil, Pascal de Sevren Jaquet

Arjen Visser