Periodetitel Veendam 1894 eindigt in drama

10 februari 2014 1e elftal

Het was allemaal zo mooi. Twee bussen vol met supporters om de club te ondersteunen in de strijd om het periodekampioenschap. Een beperkt vuurwerk, vooral rookbommen voor de wedstrijd, gaf de extra dimensie aan van de wedstrijd. Uiteindelijk een gelijkspel tegen Bargeres en de periode was binnen. Een gezellig feestje in de kantine van Bargeres en toen naar huis. Daar voltrok zich in de begin van de avond een groot drama. Voorlopige niet bevestigede berichten spreken van het ontploffen van vuurwerk in de kantine van Veendam 1894 waardoor een 26 jarige man in zijn gezicht werd getroffen en ter plekke is overleden. Hulpdiensten hebben nog geprobeerd hulp te bieden maar dit mocht niet baten en de man overleed ter plekke. De gedachten gaan uit naar de naasten van de overlede en de vereniging die alles zo goed had georganiseerd en er een waar feest van had gemaakt.

Veendam 1894 had duidelijk het betere van het spel met name in de het eerste half uur. De corners van Maikel Geerts leiden iedere keer alarmfase 1 in in het strafschopgebied van Bargeres. Bargeres kwam zelf nauwelijks toe aan voetballen. Leon Zijlstra had voor Veendam in deze beginfase zeker moeten scoren. Eenmaal een schot vanaf links dat net voor het doel langs ging en vervolgens kreeg hij een ideale kans na een fout in de defensie van Bargeres waarbij hij keeper Melvin de Vroet al had gepasseerd maar vervolgens de bal opnieuw naast schoot. De wedstrijd werd wat harder en de nerveus leidende scheidsrechter Peter Lemmen uit Assen raakte duidelijk het overzicht kwijt. Hij zag zich genoodzaakt in de 37ste minuut een tweede gele kaart te trekken voor Jelmer Visser waardoor Visser met rood kon vertrekken. De tweede gele kaart was zeer opmerkelijk en vriend en vijand vroeg zich af wat de reden van de kaart was. Ook de scheidsrechter was zichtbaar geschrokken van zijn handelswijze nadat hij had gezien dat het de tweede gele kaart was.

Slechter

Het moment was zeer bepalend voor de wedstrijd. Bargeres stroopte de mouwen nog eens op, Veendam 1894 was ook de weg kwijt en begon steeds slechter te voetballen. Beide ploegen durfden niet meer. Veendam had genoeg aan één punt en Bargeres liet zich met 10 man op eigen helft terug zakken. Toch kregen de Veendammers nog genoeg kansen op de overwinning. Een voorzet van Leon Zijlstra kon in de draai zo worden ingetikt door Arnoud Bentum maar keeper Melvin de Vroet was ter plekke. Even later werd een voorzet van Veendam pardoes door Pascal de Sevren Jaquet bijna in eigen doel gekopt maar ook nu kon de Vroet met een miraculeuze redding de schade beperken.

Bargeres kreeg in de slotfase de enige en echte grote kans en had Veendam nog vreselijk pijn kunnen doen. Een vrije trap van de ingevallen Rutger Neef werd door Reinier Visser terug gelegd in de 16 meter en Leon de Labije zijn kapsel was net te kort om de bal genadeloos in te koppen voor een leeg doel. Uiteindelijk konden beide ploegen zich verzoenen met een gelijkspel.

Gele kaarten
Bargeres: Jelmer Visser (2x)
Veendam 1894: Maikel Geerts

(Door de gebeurtenissen heeft Arjen Visser zich beperkt tot een kort verslag van de sportieve strijd).