Een korte terugblik van de voetbalvereniging

Op 4 maart 1974 werd de A.S.V. Bargeres opgericht met als doel de sport in zijn algemeenheid te stimuleren in de jonge woonwijk Bargeres. Het kende naast voetballen ook nog een afdeling gymnastiek. Voetbal en gymnastiek hadden een eigen bestuur met daarboven een bestuur. Dat maakte het nemen van beslissingen er niet gemakkelijker op. Op den duur bleek het niet doeltreffend genoeg om alle sportverenigingen te overkoepelen met een bestuur. Daarom werd er onder andere besloten dat de voetbalvereniging een eigen leven zou gaan leiden.

Op 9 januari 1981 werd de v.v. Bargeres opgericht door:

Jan Kuipers, voorzitter.
Bonne Gringhuis, secretaris.
Henri de Leeuw, 2de secretaris.
Rijnze Smit, penningmeester.
Jan Johannes Valkenier, ledenadministrateur.
Theodorus Antonius Tijhuis, wedstrijdsecretaris senioren.
Christiaan Frederik Staats, wedstrijdsecretaris jeugd.
Aldert Bisschop, aktiviteitsman.
Willem Fredrik Kuperus, vice-voorzitter.
Hendrik Brakels, materiaalbeheerder.

In het begin van de A.S.V. Bargeres werd er gespeeld op een veldje in de wijk Bargeres, daarna verhuisde men naar de Meerdijk en werd er gebruik gemaakt van de kantine van sportclub Angelslo. Op een gegeven moment, seizoen 1976-1977, gaf dit problemen en kreeg men de mogelijkheid te verhuizen naar de Kerkhoflaan, het voormalige terrein van de V.V. Emmen. Het gebeurde wel maar het stuitte op weerstand bij de leden, de afstand was te groot, bovendien moest de Hondsrugweg worden overgestoken waardoor de ouders het niet verantwoord vonden om hun kinderen naar onze vereniging te sturen en de aanwas van jeugdleden achter bleef. Eigenlijk deugde er maar bitter weinig aan de Kerkhoflaan. De trainingsaccommodatie was slecht, de verlichting matig en de kleedkamers waren hopeloos.

In 1980 besloot de Gemeente Emmen over te gaan tot het aanleggen van een sportcomplex in de zgn “Drieluik” ten zuiden van de wijk Bargeres. In 1982 werd er verhuisd naar de huidige accommodatie. De kantine werd in de volgende maanden gebouwd en de accommodatie, inclusief de kantine,werd zaterdag 27 augustus officieel in gebruik genomen. In 1984 kwam er een binnen de vereniging een scheiding tussen de zaterdag- en zondagafdeling, het huidige DZOH en V.V. Bargeres.

Op sportief gebied speelde Bargeres tot het seizoen 1987 – 1988 in de onderafdeling van de KNVB, daarna speelde het meestal in de 4de klasse, met af en toe een uitstapje naar de 5de klasse.

Oprichting ASV Bargeres

Oprichting A.S.V. Bargeres